SEO to hasło silnie związane z coraz popularniejszym i chętnie wykorzystywanym zagadnieniem pozycjonowania stron. Przy zwiększonej świadomości tego, czym są algorytmy Google, a także w jaki sposób funkcjonują, firmom znacznie łatwiej jest osiągnąć marketingowe cele.

SEO – Search Engine Optimization

Pozycjonowanie stron internetowych

Znany wszystkim skrót SEO to rozwinięcie angielskiego zagadnienia, czyli Search Engine Optimization. W mowie potocznej jednak częściej używane jest hasło pozycjonowanie stron. Działania SEO mają na celu optymalizację strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych, co ma bezpośredni wpływ na ich widoczność dla użytkownika Internetu. Inaczej mówiąc – to aktywności, których rezultatem ma być ustawienie strony Internetowej na wyższej pozycji w liście wyników wyszukiwani danej wyszukiwarki.

Dlaczego najwyższa pozycja jest najważniejsza? Wiele badań udowodniło, że niemal wszyscy użytkownicy Internetu korzystają z wyszukiwarki Google. Po wpisaniu określonego hasła lub frazy kluczowej, pojawia się im lista linków, które algorytmy Google wcześniej sprawdziły i odpowiednio posortowały. Najczęściej odwiedzanymi i najchętniej klikalnymi pozycjami jest pierwsze 10 miejsc na pierwszej stronie listy.

Im wyższa pozycja na liście, tym większa szansa na dotarcie do szerszego grona odbiorców, zwiększenie swoich możliwości sprzedażowych oraz marketingowych. To właśnie dlatego działania SEO i SEM są tak ważne. Pozycjonowanie stron należy do części marketingu internetowego i w trakcie swojej pracy musi współpracować z innymi działami takimi jak content marketing czy komunikacja social media, aby opracować szereg strategii.

Narzędzia SEO

optymalizacja stron i link building

Można wyróżnić dwa główne zadania, którymi zajmuje się SEO: optymalizacja stron i link building.

Optymalizacja stron to najbardziej charakterystyczne dla SEO zadanie. Polega na takiej modyfikacji treści i kodu strony, aby stała się wystarczająco użyteczna, czytelna i widoczna nie tylko dla jej odbiorców, ale także algorytmów wyszukiwarki. Dla nich najważniejszy jest właśnie kod, na którym postawiona jest witryna. Aby dokładnie i dobrze przeprowadzić optymalizację strony, konieczne jest wprowadzenie zmian w kodzie, aby nieustannie był dostosowany do jakościowych wymogów wyszukiwarek i sprawności technicznej. Coraz częściej dba się również o optymalizację strony pod urządzenia mobilne.

Do elementów podlegających optymalizacji nie należy tylko kod, ale także sama treść zawarta na stronie. Tutaj pojawia się kolejne popularne zagadnienie, które wraz z pozycjonowaniem stron idzie w parze – słowa kluczowe. Słowa kluczowe to frazy bądź też hasła, które definiują stronę i mogą być słowami, przy pomocy których strona może zostać łatwiej odnaleziona przez użytkownika, a także roboty Google zajmujące się pozycjonowaniem wyników wyszukiwania. Sama użyteczność strony ściśle związana jest z content marketingiem, czyli działem marketingu odpowiadającym za produkcję i dystrybucję potrzebnej zawartości. Dla odbiorcy strony internetowej to właśnie treść jest najważniejsza i ona w gruncie rzeczy najbardziej go interesuje. Oryginalny i angażujący content marketing, dostosowany pod SEO, ma rzeczywisty wpływ na pozycję strony na liście wyszukiwania.

Link building to działanie, którego celem jest zdobycie linków z różnych innych stron internetowych, aby jeszcze wyżej pozycjonować daną witrynę. Dawniej proces ten polegał na ilościowym zamieszczaniu odnośników na stronach lub masowego wrzucania ich do ogólnotematycznych katalogów, które z czasem zyskały miano wylęgarni spamu. Dzisiaj jednak stawia się na jakość i to nie tylko ze strony odbiorców, ale także wyszukiwarek. Jakość linku zamieszczanego w ramach działań link building’u musi być wysoka.

Korzyści jakie daje SEO

Zalety SEO

Celem SEO jest wybicie pozycjonowanej strony na najwyższe miejsce. W odróżnieniu od jednego z typów reklamy, którą oferuje Google, a mianowicie linki sponsorowane AdWords, działania SEO są długofalowe, przemyślane i nie są wynikiem płatnych aktywności.

Dzięki SEO ilość potencjalnych klientów, a także osób z innej, nowej grupy odbiorców, może wejść i zapoznać się z treścią wysoko wypozycjonowanej strony. Równocześnie przekłada się to na zyski. Im lepsza widoczność, tym więcej potencjalnych klientów, tym większa szansa na więcej zamówień i tym samym większy zysk. Pozycjonowanie wpływa także na wizerunek marki, a dokładniej – na jej popularność i rozpoznawalność.