Dawniej katalogowanie stron internetowych stanowiło podstawowe, a zarazem kluczowe źródło pozyskiwania linków do wysokiego i korzystnego pozycjonowania. Teraz jednak rozwiązanie to straciło na swojej sile, ponieważ jest nieefektywne, a dodatkowo szkodliwe dla witryny z powodu możliwych kar, jakie mogą nałożyć na nią algorytmy Google.

Współcześnie katalogowanie stron internetowych może stanowić jedynie dopełnienie dotychczasowych działań związanych z pozycjonowaniem, a nie jego podstawę. Wraz z innymi narzędziami i działaniami SEO, pozwoli stronie www wybić się na najwyższe pozycje na liście wyników wyszukiwania.

Czym właściwie jest katalogowanie stron internetowych?

Na czym polega katalogowanie stron internetowych

Na katalog stron można patrzeć z dwóch perspektyw – teoretycznej i praktycznej. W teorii katalogowanie stron internetowych miało pomagać użytkownikom Internetu w odnajdywaniu ciekawych witryn. Każdy katalog, w zależności od rodzaju, zawierał różne informacje, między innymi spis treści, charakterystykę danej strony w postaci opisu oraz link do niej kierujący. W praktyce katalogi były łatwym miejscem do zamieszczania linków, co miało duży wpływ na docelową pozycję strony.

Można wyróżnić dwa rodzaje katalogów – ogólnotematyczne oraz branżowe. Ogólnotematyczne kojarzone są raczej z miejscem spamu i internetowego chaosu, ponieważ są darmowe i niemoderowane. Wykorzystanie ich jako pomocy w SEO nie będzie ani skuteczne, ani dobrze widziane. Natomiast sprawy inaczej się mają w przypadku katalogów branżowych. Są one w większości kontrolowane przez moderatorów, a także trzeba zapłacić, aby się w nich pojawić. Katalogowanie stron internetowych w takim miejscu ma większy sens, ponieważ mają one faktyczny wpływ na pozycjonowanie.

Inne katalogi, które również można znaleźć w Internecie to katalogi firm, w których znaleźć można podstawowe dane kontaktowe działalności, a także numery NIP i REGON.

Czy katalogi współcześnie mają sens?

katalogowanie stron a pozycjonowanie

Kiedyś rzeczywiście katalogowanie stron internetowych było jedną z lepszych metod pozycjonowania za pośrednictwem linków. Wtedy wyszukiwarki układały listę, sugerując się ilością linków, jakie dana witryna ma w sieci, a nie ich jakością. Wraz z rozwojem użytkowników Internetu, algorytmy zaczęły stawiać na jakość, a tym samym strony www, które pozycjonowane były przy użyciu tysięcy niepotrzebnych katalogów, spadały na szary koniec listy wyników wyszukiwania. Dlatego aktualnie utarło się przekonanie, że katalogowanie stron internetowych to stara i bezowocna metoda pozycjonowania.

Jak zostało wspomniane wcześniej, wykorzystanie katalogów powinno być dodatkiem do SEO, a nie jego podstawą. Dlatego też sprawdzony wybór katalogów i przemyślane zamieszczenie w nim linku do strony ma sens. Kluczowe jest jednak to, aby uniknąć filtrów spamerskich, przez które firma Google śledzi niepożądane działania i karze je.

Chcę skorzystać z katalogu stron! Jak to zrobić dobrze?

Na początek trzeba zaznaczyć, że otrzymanie kary za działania spamerskie nie jest takie łatwe, ale prostą drogą do niej prowadzą linki o niskiej jakości. Co świadczy o tym, że katalogowanie stron internetowych jest niskiej jakości i może zagrozić witrynie?

Przede wszystkim miejsce, w którym link do danej strony www się znajduje. Do wyboru są katalogi branżowe płatne lub darmowe. Nie ma tu reguły, jednakże w większości te płatne mają lepsze parametry i opinie, ale wśród darmowych także można znaleźć takie, które jakością dorównują tym płatnym. Wybierając katalog, trzeba uważnie sprawdzić jego specyfikacje. Muszą być moderowane, o zawężonej tematyce, a także przejść test na unikalność losowych wpisów, jakość takich parametrów, jak majestic lub ahrefs oraz czy katalog posiada możliwość dodania linku dofollow.

Czy warto katalogować strony internetowe

Naturalny wygląd linków to podstawa do efektywnego katalogowania stron internetowych. Nie ma tu określonego schematu, ale profil taki nie może za bardzo wyróżniać się na tle konkurencji, aby nie wzbudzać podejrzeń algorytmów. Dobry wpis w katalogu powinien być unikalny, wewnętrznie podlinkowany i zawierać link dofollow.

Podsumowując – katalogowanie stron internetowych nie jest czymś kategorycznie złym, jeśli wykonywane jest profesjonalnie i z głową. Generują dodatkowy ruch, dywersyfikują profil linków, a wreszcie – mogą pomóc w pozycjonowaniu strony na liście wyszukiwani.