Jednym z najważniejszych celów, jakie przyświecają pracy specjalistów SEO, copywriterów lub osób odpowiedzialnych za planowanie contentu, jest wybicie konkretnej strony internetowej na najwyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. W drodze do tego celu można spotkać na swojej drodze wiele przeszkód takich jak niepożądane i agresywne działania ze strony konkurencji, spadek popularności strony internetowej lub kanibalizacja słów kluczowych. Czym dokładnie jest kanibalizacja słów kluczowych, jakie są jej przyczyny, a także jak się przed nią uchronić?

Kanibalizacja słów kluczowych – co to?

Na czym polega kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych, z angielskiego keyword cannibalisation, to z reguły niepożądane i nieświadome zdarzenie mające miejsce w trakcie nieprzemyślanego pozycjonowania. Polega ono na wzajemnym konkurowaniu dwóch podstron należących do jednej domeny. Jeśli jedna i druga podstrona zostały zoptymalizowane pod te same słowa kluczowe i posiadają podobną treść, wówczas miejsce ma kanibalizacja słów kluczowych.

Obrazując to zjawisko na przykładzie: Pewien właściciel internetowego sklepu z grami planszowymi samodzielnie zajmuje się marketingiem i działaniami związanymi z SEO. Chcąc zwiększyć widoczność oraz popularność swojego sklepu zdecydował się na prowadzenie bloga opiniotwórczego, na którym zamieszcza wpisy dotyczące historii planszówek i korzyści jakie płyną z grania w nie. Równocześnie, dowiadując się co nieco na temat SEO od swoich kolegów z branży, postanawia zadbać o pozycjonowanie strony swojego sklepu i bloga. Dodaje więc dużo nowych fraz kluczowych, w tym hasło „gry planszowe” zarówno do tekstów w sklepie jak i na blogu.

Po kilku miesiącach, sprawdzając jak działa pozycjonowanie, które wdrożył, właściciel sklepu z grami planszowymi odkrywa, że po wpisaniu hasła „gry planszowe”, jego sklep znalazł się na któreś z kolei nieużywanych stron wyników wyszukiwania. Dodatkowo link do sklepu i do opiniotwórczego bloga znajdywały się niemal w tym samym miejscu.

Powyższy przykład idealnie pokazuje zjawisko, jakie ma miejsce, gdy pozycjonowanie strony to nieprzemyślane i  bardzo chaotyczne działania. Roboty Google odpowiedzialne za analizę treści, na najwyższą pozycję ustawiają te linki, które według ich oceny są wartościowe i oryginalne. W przypadku, kiedy dwie podstrony zawierają te same słowa kluczowe, roboty nie będą w stanie określić, które powinny znajdować się wyżej. Dlatego po wpisaniu hasła raz wyskoczyć może podstrona 1, a w późniejszym czasie podstrona 2.

Przyczyny

kanibalizacja fraz kluczowych a duplikacja treści

Kanibalizacja słów kluczowych najczęściej spotykana jest w przypadku stron o wąskiej specjalizacji, których treści są do siebie bardzo zbliżone tematycznie. Dotyczy także serwisów informacyjnych i sklepów internetowych oferujących produkty w wielu wariantach kolorystycznych i rozmiarowych.

Przyczyn kanibalizacji może być naprawdę wiele, a najpopularniejsze to duplikacja treści na różne podstrony danego serwisu wraz z zachowaniem tych samych nagłówków H1, H2 i słów kluczowych, duża ilość błędnych tagów, rozbijanie sklepu internetowego na zbyt wiele kategorii, niepoprawne linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne, a także najzwyklejszy, niewłaściwy dobór tytułów i fraz do treści na stronie www.

Jak przeciwdziałać kanibalizacji treści?

zapobieganie kanibalizacji treści

Jest wiele sposobów, aby kanibalizacja słów kluczowych nie zagrażała witrynie lub sklepowi. Jednym z nich jest reorganizacja polegająca na wyborze ważniejszego adresu URL i optymalizowania go pod najważniejsze słowo kluczowe. Jeśli fraza zduplikuje się gdzie indzie, to wówczas tam musi zostać zmieniona na inną.

Linkowanie wewnętrzne pozwoli skierować wszystkie konkurencyjne linki, które pojawiają się na tą samą frazę kluczową na jeden adres, który będzie je pozycjonował. Natomiast linkowanie zewnętrzne polega na podlinkowaniu głównego adresu URL z serwisów zewnętrznych. Dzięki temu wyszukiwarka i jej roboty będą wiedziały, że podany link jest poprawny i zostanie wyświetlony wyżej w wynikach wyszukiwania.

Inną, radykalniejszą metodą jest blokada indeksowania duplikatów. Wyindeksowanie zbędnych adresów rozwiąże problem duplikatów, z drugiej jednak strony treść zostanie pozbawiona szansy pojawienia się kiedykolwiek w wynikach wyszukiwania.

Za pośrednictwem poprawy meta danych, czyli unikatowych meta title i description, dopasuje się je do treści zamieszczonych i tematów poruszanych na stronie. Ich ręczne wprowadzenie umożliwia kontrolę, coś, czemu automatyczne generowanie nie sprzyja.